Kata

– Karate Kyokushinkai –

 

KATA – este o lupta imaginara cu mai multi adversari, care are ca scop dezvoltarea vitezei, intarirea musculaturii, cresterea detentei, imbunatatirea respiratiei si imprimarea blocajelor in subconstient.
– este o succesiune de blocaje si atacuri de brat si de picior, executate intr-una sau mai multe pozitii si care implica un numar de deplasari inainte, inapoi si in laterale, specifice fiecarui kata. Alternanta dintre tehnicile de blocaj si atac, pozitiile folosite, directia si cursivitatea miscarilor, servesc pentru a da fiecarui kata, un caracter distinct.

Practicand kata, se invata tehnicile traditionale de lupta, de asemenea se dezvolta capacitatea de concentrare, echilibru, coordonare si nu in ultimul rand respiratia. Executata in mod corespunzator, kata este un excelent exercitiu fizic si o eficace forma de antrenare a mintii si a corpului. Kata intruchipeaza ideea de ren ma sau ”intotdeauna slefuind” – cu un antrenament sarguincios, miscarile din kata se perfectioneaza, devin mai rafinate. Atentia necesara pentru detalii, devine un instrument de cultivare a autodisciplinei.

Prin concentrare, dedicatie si practica, se poate obtine un inalt nivel de cunoastere, in care kata  este asa de adanc impregnata in subconstient, incat nu mai este nevoie de atentia constienta. Este ceea ce maestrii Zen numesc mushin sau “fara minte (gandire)”. Aplicarea constienta, rationala nu se mai foloseste deloc – o data memorat, totul se petrece spontan, fara gandire.

Sosai Mas Oyama spunea ca trebuie sa comparam karate ca si o limba (materna sau straina): kihon (bazele) – se poate invata (preda) ca si literele alfabetului, kata (forma) – va fi echivalentul cuvintelor si a propozitiilor, iar kumite (lupta) – este asemenea conversatiei. Sosai Mas Oyama credea si spunea ca este mai bine sa cunosti un kata la nivel de maiestrie, decat mai multe si doar pe jumatate.

Pentru un adevarat karateka, practicarea de kata este felul de a-si arata respectul fata de originile si istoria Karate Kyokushinkai si a Artelor Martiale in general.

Origini

În multe stiluri de karate, intre care se numara si Kyokushinkai, kata se poate spune ca se imparte in doua categorii, ca fiind “Kata de Nord” si/sau “Kata de Sud”, aceasta categorisire bazandu-se pe originea si stilul din care fac parte si pe dezvoltarea tehnicilor fiecarui kata, in mod individual. În Kyokushinkai, le putem imparti in felul urmator:

Kata de Nord – sunt similare cu cele pe care le gasim in Karate Shotokan, dezvoltate de Sosai Mas Oyama ca urmare a antrenamentelor sub indrumarea lui Gichin Funakoshi. Maestrul Funakoshi le-a preluat din metoda Shurite din Karate Okinawa, care isi au originile in Kempo Chinezesc de Nord (Shaolin). Kata de Nord, in general, implica miscari lungi si o distanta de lupta mare intre oponenti (ma-ai), bazandu-se pe terenurile largi si deschise ale Chinei de Nord. Tehnicile sunt in general mai lungi si mai liniare decat cele din Kata de Sud.

Kata de Nord includ:

  • Taikyoku sono Ichi, Ni si San
  • Pinan sons Ichi, Ni, San, Yon si Go
  • Tsuki no Kata
  • Yantsu
  • Kanku Dai
  • Sushiho

Kata de Sud – sunt asemanatoare cu cele pe care le gasim in Karate Goju Ryu, dezvoltate de Sosai Mas Oyama ca urmare a antrenamentelor sub indrumarea  lui So Nei Chu. Maestrul So a fost unul din studentii de varf ai lui Gogen Yamaguchi, unul din  practicantii de talie mare de  Goju Ryu in Japonia. Maestrul Chojun Miyagi a dezvoltat Goju Ryu din metoda Nahate din Karate Okinawa, care isi au originile in Kempo Chinezesc de Sud. Kata de Sud, in general implica miscari scurte si o distanta de lupta mai apropiata (ma-ai) intre oponenti, bazandu-se pe terenurile ude si alunecoase ale Chinei de Sud. Tehnicile sunt in general mai stranse (apropiate) si mai circulare  decat cele din Kata de Nord.

Kata de Sud includ:

  • Sanchin no Kata
  • Gekisai Dai si Gekisai Sho
  • Saiha
  • Tensho
  • Seienchin
  • Garyu
  • Seipai

Semnificatii

Taikyoku – literalmente inseamna Prima Cauza sau Primul Ţel (in chineza caracterele kanji se pronunta Tai Chi). Cuvantul Taikyoku mai poate insemna “Imagine de Ansamblu” sau “Intreaga idee” – observand intregul mai degraba, decat concentrarea pe bucati izolate, individuale si pastrand o minte deschisa sau o minte de incepator. Mintea de incepator este ceea ce se cauta in timpul antrenamentului si in viata, pentru ca mintea de incepator este deschisa spre posibilitati nelimitate si nu se agata de viziuni inguste. Kata Taikyoku contin bazele si unul din cele mai importante principii din Artele Martiale – ”Karate ni sente nashi” care se traduce “Karate incep si se termina cu politete”.

Pinan – inseamna Pacea Mintii. Au fost create de Anko Izustu, instructor al lui Gichi Funakoshi. In numar de 5, au fost desprinse din kata superioare, pentru usurarea invatarii si au tehnici asemanatoare cu cele din Kanku Dai. Desi miscarile fizice din kata includ si tehnici folosite in lupta, scopul acestor kata este de a dezvolta o stare de calm, o minte linistita si armonie intre minte si corp, devotamentul in practicarea lor formand un spirit de neinfrant.

Sanchin no Kata – literalmente inseamna Trei Batalii (Lupte) sau Trei Conflicte. A fost creat de Kanryo Higaona, liderul scolii Nahate. Este kata principal in anumite stiluri de karate din Okinawa, cum ar fi Goju Ryu sau Uechi Ryu si este foarte probabil unul dintre cele mai vechi kata. Anumite legende atribuie crearea acestui kata de catre Bodhidharma la inceputurile secolului sase. Sanchin no kata cauta sa dezvolte trei elemente in acelasi timp:

– minte, corp si tehnica

– organele interne, circulatia sangelui si sistemul nervos

– trei energii (ki), localizate in:

– crestetul capului (tento)

– diafragma (hara)

– abdomenul inferior (tanden)

Sanchin este un kata isometric in care fiecare miscare este executata intr-o stare de tensiune completa, insotita de o puternica si profunda respiratie (ibuki), ce porneste din abdomenul inferior (tanden). Sosai Oyama accentua importanta unirii dintre ritmul tehnicii, puterea de executie si controlul respiratiei, cele trei elemente de baza din kata (pozitie, respiratie si actiune a bratelor) practicate consecvent conducand nu doar la intarirea corpului, ci si la dezvoltarea puterii interioare (ki) si o coordonare mai buna intre minte si corp.

Tsuki no Kata – impingere (impungere), impingere care se face cu ajutorul respiratiei. Acest kata ne invata cum sa dezvoltam puterea de atac in mai multe directii, cu ajutorul a diverse atacuri de brat, generate de puterea data de picioare si solduri, utilizand trei pozitii stabile: Zenkutsu Dachi, Sanchin Dachi si Kiba Dachi. Cuvantul tsuki mai poate insemna soarta si noroc. O soarta buna si noroc nu vin asteptand. Cu fiecare lovitura din kata, ne imaginam ca orice obstacol personal este sfaramat. Eforturile puternice si persistente asupra problemelor vor aduce o soarta mai buna.

Gekisai Dai si Gekisai Sho – Cucereste si Ocupa. Numele deriva din caracterele Geki insemnand atac sau cucerire si Sai insemnand fortareata sau cetate (literar tradus ca si inchis sau acoperit). Cuvantul Gekisai mai poate insemna demolare, distrugere sau pulverizare. Au fost create de Chojun Miyagi pentru a invata si dezvolta miscari puternice si profunde prin fluiditatea si mobilitatea miscarilor, utilizand tehnici variate. Flexibilitatea in blocaj si atac va fi intotdeauna superioara unei puteri rigide si inflexibile.

Yantsu – Trei Inchideri sau Mentinerea Puritatii. Este format din caracterele Yan – siguranta si Su – trei. Numele este atribuit unui atasat militar chinez in Okinawa in secolul 19. Exprima invingerea nelinistii prin straduinta zilnica, faurind un sens imperios necesar pentru a invinge slabiciunile si a forma o vointa si un spirit puternic, incercand sa mentinem puritatea principiilor si idealurilor mai degraba decat sa ne compromitem pentru diverse oportunitati.

Saiha – Distrugere Maxima. Cuvantul Saiha mai poate insemna Marele val. Creat de Chojun Miyagi, acest kata promoveaza sentimentele exprimate cu maximum de potential, prin intermediul corpului ca instrument. Nu conteaza cat de mari sunt problemele intalnite, cu rabdare, determinare si perseverenta(Osu), oricine se poate ridica deasupra, le poate invinge si poate trece dincolo de ele.

Tensho – Rotirea Palmelor. A fost creat de Chojun Miyagi, elev al maestrului Kanryo Higaona. Tensho Kata este moale si circular (yin), pereche cu Sanchin no Kata care este puternic si liniar (yang). Ambele kata au pozitia de baza Sanchin Dachi (Pozitia Clepsidrei), o pozitie in care muschii abdominali sunt incordati, impreuna cu muschii coapselor si fesierilor, genunchii spre interior, spatele drept si talpile presate pe sol. Tensho este imaginea de baza a definitiei karate-ului, derivat din Kempo-ul Chinezesc, ca si tehnica circulara bazata pe puncte.Tensho ar trebui sa fie un prim obiect de practica, deoarece, ca si suport psihologic si teoretic din spatele antrenamentului de karate este bogat in tehnici, de blocaje si de atacuri, si este in stransa conexiune cu insasi viata din karate. Tensho nu a fost doar kata favorit al lui Sosai Oyama, dar il considera cu adevarat indispensabil pentru kata avansate. O persoana  care a practicat cel putin de o mie de ori Tensho si are o intelegere buna a teoriei, poate nu doar sa preia orice atac, dar poate de asemenea sa transforme orice atac in avantaj si intotdeauna va fi capabil sa se apere perfect.

Kanku Dai – Contemplarea (Privirea) Cerurilor. Creat in secolul 18 de un marinar pe nume Kusanku, originar din Okinawa, este un kata reprezentativ pentru  Karate Kyokushinkai. Tradus literalmente, Kan inseamna contemplare sau privire (observare), si Ku inseamna univers, aer, goliciune sau vid (acelasi caracter ca si Kara din karate). Prima miscare din kata este o deschidere a bratelor deasupra capului, prin care se poate contempla universul si soarele rasarind. Semnificatia este aceea ca nu conteaza care sunt problemele carora le facem fata, fiecare zi este o noua zi iar universul este in asteptare. Nimic nu este atat de groaznic (cumplit) incat sa afecteze insasi realitatea existentei.

Seienchin – Furtuna din calm sau Atacand avanpostul rebelilor. A fost creat de maestrul Higaona, iar numele indica invingerea slabiciunilor spiritului si inabusirea (suprimarea)  dorintelor de a ceda in fata marilor incercari ale vietii. În Japonia feudala, razboinicii samurai mergeau adesea in expeditii care durau mai multe luni, pentru care aveau nevoie sa-si mentina spiritual si puterea pentru o lunga perioada de timp. Acest kata este lung si lent, cu multe tehnici executate in Kiba Dachi (pozitia Calaretului), picioarele de obicei devin foarte obosite in acest kata si este nevoie de un spirit puternic pentru a persevera, in loc de a ceda si a te da batut. Cuvantul Seienchin mai poate insemna –  a-ti impinge limitele sau a te impulsiona spre lupta.

Sushiho – 54 de pasi. Este unul din cele doua kata avansate ale scolii Shurite, iar numele face referire la un principiu din filozofia budista. Sushiho deriva din cuvintele Useshi, care este pronuntia din Okinawa a caracterului kanji pentru 45 (pronuntat GoJuShi in japoneza), si  Ho, care inseamna pasi sau a pãsi. Alte stiluri de karate numesc acest kata avansat Gojushiho. Acest kata, simbolic spus, ne serveste ca unealta care ne aminteste ca pasii din viata de toate zilele fac parte din destinul nostru. Pasii facuti in trecut sunt legati de cei facuti in prezent, rezultat care va avea efectul in pasii pe care îi vom face in viitor. Asadar, putem spune ca realizarile de azi, sunt consecinte ale pasilor facuti (munca grea si sustinuta) in trecut. De asemenea acest kata ne aminteste de radacinile de unde ne tragem, de familie, profesori si de aceia care, pasind cu noi prin viata noastra, au contribuit la ceea ce suntem azi.

Garyu – Culcarea dragonului. A fost creat de catre Sosai Mas Oyama, culcarea dragonului facandu-se prin puterea spiritului. În filosofia Japoneza, unui om renumit (important), care alege sa ramana in anonimat, i se spune Garyu. Garyu se refera la cineva puternic asemenea unui dragon, dar care isi dezvolta un spirit al umilintei si asemeneai unui dragon care se culca, are puterea, dar alege sa nu o foloseasca decat atunci cand este neaparata nevoie. În acelasi fel, un adevarat karateka nu se lauda si nu se afiseaza cu abilitatile sale si niciodata nu uita adevarata virtute a umilintei.

Seipai – 18 brate (maini). Seipai este pronuntia din Okinawa a caracterului kanji pentru cifra 18, care in japoneza se pronunta  JuHachi. Acest kata este versiunea Kyokushin a unuia din cele mai avansate kata ale scolii Nahate, diferit de versiunea din Goju Ryu. Unele stiluri, numesc acest kata Seipaite – 18 maini. Numarul 18 este derivat din conceptul Budist 6×3, unde cifra 6 reprezinta culoare, voce, gust, miros, atingere si dreptate (echitate) iar cifra 3 reprezinta bine, rau si pace.

În perfectionarea kata, se pune accentual pe trei factori importanti: kime, dachi si waza. KIME = Concentrare, Putere; DACHI = Pozitie; WAZA = tehnica, iar antrenamentul de kata ofera sansa de-a experimenta legatura dintre tehnica si aplicatia tehnicii. Aceasta aplicatie si cum poate fi utilizata in realitate, nu este limitata si se numeste BUNKAI. În forma sa literara, BUNKAI = a analiza, iar un inteles mai profund il contin caracterele kanji care formeaza cuvantul (BUN = Clar iar KAI = rezolvare). Baza antrenamentului de kata consta in urmatoarele:

  • EMBUSEN = Directia. Trebuie invatata directia de deplasare, in asa fel incat sa devina naturala si automata.
  • WAZA = Tehnica. Tehnica este cea care contine formele, pozitiile si miscarile de baza din stil, ajutand la imbunatatirea formei de Kihon.
  • KOKYU-HO = Respiratia. Trebuie sa coincida cu miscarea, intr-o pozitie corecta si  o executie potrivita a tehnicii.

SOSAI MAS OYAMA sublinia urmatoarele 3 principii in kata:

  • WAZA NO KANKYU – Ritmul (lent sau rapid) Tehnicii. Ritmul tehnicii nu ramane la fel, ci mai degraba, prin schimbarea lui, modifica kata, pe tot parcursul ei; combinatiiile tehnice specifice, uneori cer viteza mai mare de executie, alteori, trebuie facute mult mai lent (usor). Schimbarea ritmului sugereaza incercarea de a scapa de oponenti (adversari) incurcandu-le timingul, punandu-I in dificultate si aducandu-I in dezavantaj.
  • CHIKARA NO KYOJAKU – Forta (puternic-slab; tare-moale) Puterii. Pe parcursul unui kata, variaza puterea de executie a unei tehnici. Unele tehnici se executa cu mai mare concentrare a puterii decat altele (cand se lucreaza cu KIAI = unificarea tuturor energiilor). Forta tehnicii rezulta din echilibrul potrivit dintre incordare si relaxare.
  • IKI NO CHOSEI – Controlul (reglarea) Respiratiei. O respiratie potrivita este foarte importanta pe intreg parcursul executarii unui kata, si trebuie coordonata cu ritmul si puterea de executie. Unele tehnici se executa folosind respiratie de tip IBUKI, in timp ce in alte tehnici se foloseste respiratie de tip NOGARE.

KATA trebuie privita si practicata ca un element ajutator pentru dezvoltarea pe toate nivelurile: fizic, mintal si spiritual. În forma sa pura, kata este meditatie in miscare, o adevarata forma de auto-cunoastere. KATA este felul prin care intelegem sa pastram forma de arta din ARTELE  MARTIALE.